Jak napisać dobry tekst?

Nie odkryję Ameryki pisząc, że słowo od zawsze odgrywało istotną rolę w komunikacji. I w tej kwestii nic się nie zmieniło. Trudno byłoby się porozumiewać bez niego zarówno ustnie, jak i pisemnie. Wiele osób zapomina o tym, aby przekaz pisany był zrozumiały, czytelny i napisany w taki sposób, aby został przeczytany do końca.

Stworzenie dobrego tekstu wcale nie jest proste i często jest bagatelizowane przez osoby zupełnie niezwiązane z branżami, które potrzebują dobrego tekstu, aby coś sprzedać lub przez takich, którzy nie mają bladego pojęcia o tym, w jaki sposób zabrać się za napisanie dobrej treści. Poniżej kilka wskazówek, które mogą, choć trochę, poprawić jakość tworzonych tekstów.

  1. Zaplanuj spójność tekstu. Zacznij od wstępu, zarysuj jakąś myśl, rozwiń ją, a finalnie podsumuj. To proste, jak pisanie rozprawki w szkole średniej.
  2. Dziel tekst na części. Nie pisz długich tekstów bez odstępów, bez podziałów, pogrubień, ciągiem. Czytelnik często czyta globalnie i potrzebuje nagłówków lub pogrubień, aby móc zatrzymać oko. W każdej innej sytuacji się znudzi. Zatem korzystaj z opcji nagłówków i akapitów, numeruj, podkreślaj, użyj kursywy, pogrubiaj, wyodrębniaj cytaty itp. Zrób to dla czytelnika. W końcu chcesz, aby przeczytał to, co kosztowało Cie tak wiele wysiłku.
  3. Nie przesadzaj z laniem wody. Owszem, trochę ubarwień jest nawet wskazane, ale granica jest cienka. Czytelnik bardzo szybko może się zorientować, że Twoje przeciąganie i pisanie o niczym może świadczyć o Twoim braku wiedzy na dany temat. A skoro nie wiesz, o czym piszesz, to jak masz tym wzbudzić zaufanie?
  4. Zastanów się nad tytułem. Dowiedziono, że najskuteczniejsze są tytuły typu poradnikowego ? ?jak??? czy ?10 sposobów na??. To dobre zarówno dla czytelników, jak i dla wyszukiwarek, jeśli Ci na tym zależy.
  5. Posługuj się jednym stylem i trzymaj się go konsekwentnie. Przede wszystkim pamietaj, czy zwracasz się do czytelników per Ty czy per Państwo. Ciągle mieszanie tych form sprawia, że Twój tekst zionie niezdecydowaniem. Jeśli piszesz tekst na poważny temat, nie pozwalaj sobie na potoczne słownictwo, a tym bardziej żarty. Jeśli jednak piszesz o czymś luźniejszym, pozwól sobie czasem na subtelne swawole językowe.
  6. Wyznacz sobie grupę docelową Twojego tekstu. Zwykle można coś takiego zaplanować. Trzymaj się tego i w konkretny sposób odnoś się do tych czytelników. Jeśli piszesz dla nastolatków, tekst popularny, zastosuj taki styl. Jeśli tekst naukowy, trzymaj się fachowego słownictwa.
  7. Zadbaj o poprawną polszczyznę. Niektórzy czytelnicy czują się urażeni tym, że czytają tekst, który zawiera błędy ortograficzne, stylistyczne czy merytoryczne. Nie pozwól się im źle poczuć. Twoje teksty reprezentują Ciebie. Zadbaj o to, aby nie zawierały błędów. Przeczytaj tekst przed publikacją, a jeśli będzie trzeba, zmodyfikuj go.
  8. Dodaj zdjęcie/grafikę. Tekst ozdobiony tematycznym obrazkiem znacznie zwiększa jego atrakcyjność. Jest również przyjazny dla oka, ponieważ urozmaica pole widzenia.
  9. Odsyłaj do innych tekstów. Zarówno do swoich, jak i innych poszerzających temat lub pokazujący go z innego punktu widzenia. Jeśli pisałeś już wcześniej o czymś, o czym wspominasz teraz, podlinkuj ten wpis.

To oczywiście tylko dziewięć wskazówek, zapewne jest ich wiele więcej. Jeśli uważasz, że czegoś brakuje, zasugeruj to w komentarzu 🙂