Artykuł napisany przez

Skończyła filologię polską już jakiś czas temu, a mimo to wciąż doganiają ją dylematy i zagwozdki językowe. Blog ten prowadzi po to, aby poprawić chociaż drobny odsetek błędów...

34 komentarze

Strona 1 z 2 Nowsze komentarze »
  1. piotrek
    piotrek z | | Odpowiedz

    przyznam Magda, że mi pomogłaś, nie miałem pojęcia gdzie to streszczenie wstawić 🙂

  2. Korzen
    Korzen z | | Odpowiedz

    Punkt 13 można sobie ułatwić wciskając Ctrl+Enter.

  3. Tomasz Kulicki
    Tomasz Kulicki z | | Odpowiedz

    Jeśli chodzi o twardą spację, to…

    wstawianie Crtl+Shift+Spacja jest najlepszym rozwiązaniem i niczego nam nie burzy, nawet jeśli dokonamy później miliona zmian w pracy. Oczywiście pod warunkiem, że twardą spację postawimy przed każdym spójnikiem (można użyć do tego celu makra, w razie potrzeby służę pomocą).

    Problem pojawia się wtedy, jeśli używamy miękkiej spacji (Shift+Enter przed spójnikiem), która, nie wiedzieć czemu, jest bardzo modna. W takiej sytuacji wystarczy drobna zmiana tekstu – skorygowanie literówki czy zmiana marginesu – i wszystko nam się wali.

  4. olgacecylia
    olgacecylia z | | Odpowiedz

    Odstępy wstawia się przez Ctrl+5.
    Wydaje mi się, że mogłaś poprzestać na wyjaśnieniu, co trzeba zrobić, i na skrótach klawiaturowych. Podawanie “ścieżki dostępu” mija się trochę z celem, bo akurat w Wordzie 2007 różni się ona diametralnie w stosunku do wcześniejszych wersji.

    Aha, i mam pytanie – Word 2007 ma opcję zapisywania jako PDF?

  5. Bushee
    Bushee z | | Odpowiedz

    Nie do końca… Word 2007 ma opcję zapisu do PDF dopiero po którymś update, więc można powiedzieć, że nie wszystkich to dotyczy 😉 2010 ma już taką opcję w standardzie i jest przypuszczalnie cały czas dostępny w wersji beta na stronie Microsoftu.
    Zawsze można sobie zainstalować którąś z darmowych drukarek PDF, np. PDFCreator, i zapisywać (drukować) PDFy z dowolnego programu 🙂

  6. Bushee
    Bushee z | | Odpowiedz

    W dalszym ciągu będę upierał się przy moim “teoretycznie” – z doświadczenia wiem, że, niestety, większość użytkowników nie instaluje aktualizacji…

  7. Bushee
    Bushee z | | Odpowiedz

    Aktualizacje do Office są aktualizowane automatycznie, razem z aktualizacjami systemu, więc pewnie było to bez Twojej wiedzy 🙂 tym dziwniejsze, że tak wielu ludzi je świadomie wyłącza 🙂

  8. olgacecylia
    olgacecylia z | | Odpowiedz

    To nie jest informacja “dla każdego”, tylko “dla każdego, kto ma Worda 2007”. Jak ktoś nie ma pojęcia o Wordzie, to i ścieżka dostępu mu nie pomoże.

    Bushee, wyłączają, bo mają pirackie systemy 😀

  9. Bushee
    Bushee z | | Odpowiedz

    Olgacecylia – na pewno w dużym stopniu. Ale uwierzysz, że w moim środowisku, którym jest akademik PP, gdzie wszyscy studenci mają dostęp do wielu programów Microsoftu (w tym wszystkich obecnych jeszcze na rynku wersji Windowsa), więc nie jest to kwestia piractwa, a dostęp do internetu mamy szerokopasmowy, więc nie jest to kwestia objętości uaktualnień, ludzie w dalszym ciągu wyłączają aktualizacje? 😀

  10. enklawa
    enklawa z | | Odpowiedz

    “Jeśli piszesz pracę magisterską (tudzież licencjacką, dyplomową lub jakąkolwiek inną obszerną)”
    Czy “tudzież” jest tu prawidłowo użyte?;)

  11. Piotrek
    Piotrek z | | Odpowiedz

    Mam jeden problem z twardą spacją – w przypadku wyjustowanego tekstu jest trochę irytująca, bo ma szerokość dokładnie jednego znaku.

    W tej sytuacji, jeżeli wyjustowany tekst będzie miał szersze odstępy między wyrazami, to taka króciutka spacja w środku bardzo kłuje w oczy.

    Macie na to metodę?

  12. Piotrek
    Piotrek z | | Odpowiedz

    hah! czekałem na taką wypowiedź 🙂

    Tylko widzisz, nie mam zamiaru poświęcać dwa razy więcej czasu na napisanie jednej pracy.

    LaTeX faktycznie ma potencjał, ale dla osoby która ma zamiar napisać większą ilość prac niż jedna w roku. Definiowanie wszystkich stylów i zależności jest w LaTeX-u nieintuicyjne a sama nauka programu wymaga poświęcenia pewnej ilości czasu.

    Oraz, w modelu WYSIWYM nadal pozostanie problem z łamaniem linii, które będziesz musiał tak czy inaczej wykonać, eksportując tekst do choćby pdf.

    1. Piotrek
      Piotrek z | | Odpowiedz

      …no i wyobraź sobie nietechniczną osobę piszącą reguły w LaTeX-u 😛

    2. Bushee
      Bushee z | | Odpowiedz

      Zgadzam się – definiowanie nowych stylów jest rzeczywiście pracochłonne i raczej mało przyjemne. Ale w większości przypadków wystarczą gotowe klasy, dostarczane wraz z dystrybucjami lub dostępne w internecie. Wiele uczelni również udostępnia klasy spełniające – mniej lub bardziej – ich wytyczne.

      Poświęcenie tej krzty czasu na poznanie podstaw LaTeXa jest naprawdę niewielkim kosztem w stosunku do czasu zaoszczędzonego podczas redagowania i publikacji pracy, o czym przekonałem się na własnej skórze – sam broniłem się przed nim rękami i nogami, ale spróbowałem i nie żałuję 🙂

  13. goś
    goś z | | Odpowiedz

    witam! word to straszna machina. Zamiast upraszczać (co chyba było celem “niebieskich” wersji), tylko więcej namotali.
    Mam worda 2007 – Twarda spacja u mnie nie działa: ctrl+shift +enter => wstawianie nowej strony/sekcji. Zamiast zmiany orientacji sekcji, zmienia mi ich ^n (tak na oko pół rozdziału). Fakt jestem lama z wordem, ale już troszkę liznęłam tematu przez to wszystko.. I co Wy na to? 😀
    Nie opłaca się pisać różnych rozdziałów osobno (żeby szybciej i łatwiej się sprawić) i potem skleić, bo wszystko potem trzeba x razy poprawiać.. Czy ja mam coś z wordem, czy z głową nie tak.. już nie wiem.

  14. Wykładowca
    Wykładowca z | | Odpowiedz

    W punkcie 15, po stronie tytułowej, jest wykaz skrótów, jeśli są używane w pracy dyplomowej.

Prosimy o komentarz z Twoim prawdziwym imieniem i nazwiskiem.

Napisz odpowiedź

Przeczytaj poprzedni wpis:
Praca magisterska – finał
Zamknij