Formatowanie pracy magisterskiej – 15 pomocnych wskazówek
Na początku zapraszam Cię na stronę o serialach 😀 Zrób sobie przerwę w pisaniu pracy –> serialowy.pl <– zawsze aktualne newsy i recenzje.
Jeśli piszesz pracę magisterską (licencjacką, dyplomową lub jakąkolwiek inną obszerną), sama treść to nie wszystko. Należy również zadbać o graficzną stronę tej pracy. Jest parę zabiegów, o których nie można zapomnieć. Poniżej prezentuję te najważniejsze. Opisałam je na podstawie Worda 2007, aczkolwiek zdecydowana większość tych opcji dostępna jest również w starszych wersjach, a także w pakiecie Open Office.
1. Wyjustuj pracę. Znacznie poprawia to estetykę całości pracy. Wstaw poprzez Narzędzia główne -> akapit -> wyjustuj (lub ctrl + J).
2. Użyj odpowiedniej (wymaganej) interlinii, najczęściej 1,5. Wstaw poprzez Narzędzia główne -> akapit -> interlinia.
3. Użyj odpowiedniej czcionki, najczęściej stosowana to Times New Roman, rozmiar 12.
4. Wyodrębnij nagłówki (tytuł rozdziału – czcionka rozmiar 16, tytuł podrozdziału – 14). Najlepszym rozwiązaniem będzie opcja „wstaw nagłówek 1”, „wstaw nagłówek 2” itd. Aby praca była czytelna, warto użyć pogrubienia. Wstaw poprzez Narzędzia główne -> styl -> nagłówki.
5. Zadbaj o estetykę przypisów dolnych (czcionka rozmiar 10, interlinia 1,0).
6. Pamiętaj o „sierotkach”, czyli o twardej spacji (ctrl + shift + spacja). Nie pozostawiaj pojedynczych liter na końcu wiersza. Zrób to na końcu, żeby Twoja praca nie okazała się syzyfową. Gdy zrobisz to wcześniej, a następnie coś dopiszesz, to wszystko się „zburzy”.
7. Nie zapomnij o kontroli „wdów” i „bękartów”. „Wdowy” są określeniem na pojedynczy wiersz tekstu na końcu strony. Powinno się ją przerzucić na kolejną stronę. „Bękart” to określenie na samotny, końcowy wiersz akapitu. W łatwy sposób można to zrobić poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszy w treść -> akapit -> podziały wiersza i strony -> paginacja -> kontrola bękartów i wdów (zaznaczamy).
8. Wyodrębnij cytaty. Możesz użyć kursywy lub cudzysłowu. W obszernych cytatach dopuszcza się zmniejszenie czcionki (10).
9. Dostosuj marginesy. Obecnie prace drukuje się najczęściej dwustronnie. Najlepiej więc użyć opcji marginesu lustrzanego. Pamiętaj, żeby dodać 1 cm na oprawę. Wstawiamy poprzez Układ strony -> ustawienia strony -> marginesy (dobrze jest użyć opcji marginesy niestandardowe, daje nam ona więcej możliwości).
10. Nie zapomnij o numeracji stron. W przypadku drukowania dwustronnego, najlepiej wstawić numery stron na środku. Jeśli drukujesz jednostronnie, najestetyczniej będzie wstawić je u dołu prawej strony.
11. Nie numeruj strony tytułowej. Najlepiej użyć opcji wstawianie -> strona tytułowa, wtedy nie będzie ona ponumerowana automatycznie.
12. Ułatw wstawianie spisu treści. Jeśli oznaczysz tytuły rozdziałów i podrozdziałów jako nagłówki, będziesz mógł użyć opcji odwołania -> spis treści.
13. Nie zaczynaj nowej strony poprzez wielokrotne klikanie enter, możesz po prostu użyć opcji wstawianie -> podział strony (lub ctrl + enter)
14. Skończoną pracę najlepiej zapisz jako .pdf (jeśli nie drukujesz bezpośrednio ze swojego komputera). W ten sposób formatowanie nie ulegnie zmianie, gdy będziesz otwierał plik na innych komputerach (gdzie nie będzie tej samej wersji edytora tekstowego). Jeśli Twój edytor tekstowy nie ma tej opcji, polecam program „PDFCreator”.
15. Kolejność poszczególnych części pracy:
- Strona tytułowa
- Ewentualne podziękowania
- Spis treści
- Wstęp
- Rozdziały
- Zakończenie
- Bibliografia
- Abstrakt(y) (języki zależą od kierunku studiów)
- Aneksy
- Oświadczenie o niedopuszczeniu się plagiatu
Jeśli o czymś zapomniałam, proszę o zwrócenie uwagi 😉
A na koniec wszystkim, którzy chcą pracę magisterską (licencjacką, dyplomową) napisać wzorowo, polecam tego E-booka:
Zobacz też: ogro-dom.pl. Albo slodziak.eu.
Proponuję poprawkę, popartą (niestety) przykrym doświadczeniem:
8. Wyodrębnij cytaty. Należy użyć cudzysłowów, gdyż program antyplagiatowy „nie widzi” kursywy jako cytatu i traktuje jako „kradzioną” własność intelektualną. W obszernych cytatach dopuszcza się zmniejszenie czcionki.
Jako przedstawiciel technicznej strony mocy, i osoba niegodząca się na takie nieuzasadnione kompromisy, proponuję raczej głęboko zastanowić się nad zasadnością stosowania takiego programu, oraz co i w jaki sposób należałoby w nim zmienić, natomiast tym, którzy borykają się z problemem, że ktoś sprawdza ich pracę pod kątem plagiatów za pomocą takiego bubla i nie raczy nawet samodzielnie zweryfikować wyników pracy programu, sugeruję wytrwałą dyskusję z takim leniem.
Proponuję zmiany:
w punkcie 8:
8. Wyodrębnij cytaty. Należy użyć cudzysłowów, gdyż program antyplagiatowy „nie widzi” kursywy jako cytatu i traktuje jako „kradzioną” własność intelektualną. W obszernych cytatach dopuszcza się zmniejszenie czcionki. (10)
w punkcie 15:
Po stronie tytułowej dodać. „wykaz skrótów – jeśli są używane w pracy”
Jeszcze kilka słów o przypisach można dodać. Sam dopiero zaczynem więc nie będę się mądrował jak to należy robić 😛
Prace dyplomowe (magisterskie) zawsze były przygotowywane jednak wg standardów strony znormalizowanej (1800 znaków ze spacjami na stronie, czyli +/- 30 wierszy po 60 znaków) a przynajmniej zbliżonych. Tego też dyplomant powinien się nauczyć.
Witam, a jeśli chodzi o spis tabel ? W którym miejscu pracy magisterskiej najlepiej go umieścić? Dziękuję i pozdrawiam !
A co jeśli chodzi o zdjęcia w pracy mgr? Kolega mi powiedział, że nie mogą one być np. z boku strony tak, że tekst znajduje się nad, pod i obok obrazka. Czy to prawda, że obrazek powinien być na środku, a tekst pracy tylko nad i pod nim?
Bardzo przydatne informacje, na pewno wtedy praca zyska na estetyce 🙂
Obrazek powinien być na środku, a tekst pracy tylko nad i pod nim.