Kategorie
Trudna sprawa

Twarda spacja

Witajcie!

Ostatnio ponownie rozpoczął się u mnie czas pisania prac zaliczeniowych. Myślałam i myślałam, w jaki sposób może się ten fakt przydać do napisania kolejnej notki… i wymyśliłam 😉

Postanowiłam zatem napisać parę słów o twardej spacji, czymś, czego w dzisiejszych czasach prawie się nie używa, a dzięki niej praca zyskuje na estetyce. Dobry pisarz czy redaktor nie powinien jej unikać.

Twarda spacja to spacja “przytrzymująca” jeden wyraz z drugim. Na ekranie wygląda tak samo i nie widać różnicy między nią, a “zwykłą” spacją. Generalnie nie pozwala ona łamać wierszy między jednym wyrazem/znakiem a drugim.

Zwykle używa się jej po to, aby ” nie zostawiać” spójników lub partykuły “nie” na końcu wiersza, bo wygląda to nieestetycznie. Nazywamy to niezręcznością typograficzną.

🙂

Jak użyć twardej spacji?

Najbardziej popularnym edytorem tekstowym jest MS Word, w którym wystarczy jednocześnie wcisnąć Ctrl + Shift + Spacja między wyrazami, pomiędzy którymi chcemy ją wstawić.

W OpenOffice należy wcisnąć Ctrl + Spacja

W Mac OS wciskamy przyciski Option + Spacja

Jeśli pominęłam inny, ważny edytor tekstowy – przepraszam 🙂

Autor: Magda

Skończyła filologię polską już jakiś czas temu, a mimo to wciąż doganiają ją dylematy i zagwozdki językowe. Blog ten prowadzi po to, aby poprawić chociaż drobny odsetek błędów...

39 odpowiedzi na “Twarda spacja”

Nieprawda że się jej nie używa! 🙂 Co sprytniejsi “techniczni”, w odróżnieniu do “humanistów” korzystają z niej bardzo często! Np. do umieszczania w tekście prostych wzorów lub podawania wartości (a = b+c lub x = 101). Dzięki niej wszystko trzyma się razem. Używałem jej setki razy pisząc pracę 🙂

Dodam jeszcze, że aby “zobaczyć różnicę”, czyli ustalić gdzie w tekście jest twarda spacja, a gdzie zwykła, trzeba włączyć podgląd znaków specjalnych, akapitów i formatowania, klikając w ikonkę ze znakiem końca akapitu (przypomina grecką literę PI) lub naciskając ctrl+shift+8.

Przy okazji, powodzenia w pisaniu!

Pozdrawiam serdecznie!

Istotne jest, żeby wstawić kursor za znakiem, który chcemy przenieść i wcisnąć Delete – dopiero potem Ctr + Sift + Spacja! U mnie tylko to działa!!!

to bardzo zły pomysł – ze wciskaniem wielokrotnie normalnej spacji.
Coś musisz źle robić, jeśli nie działa…

a u mnie w open office nie mogę zrobić twardej spacji, jak naciskam z ctr i shifem to w ogóle żadna przerwa się nie robi -zero reakcji!
więc radzę sobie na swój sposób wciskajac tyle razy zwykła spacje aż mi przeniesie literkę do następnej lini
ale wolałabym twardą :/

Karo – takie wciskanie spacji “do upadłego” jest zwykłym błędem typograficznym, jakich wiele. To naprawdę niedobry nawyk – wpiszesz o 2 słowa więcej przed w ten sposób powiększonym odstępem, i cały dokument Ci się “rozjedzie”. To samo tyczy się też np. przejścia do nowej strony za pomocą enteru.
Najstraszniejsze jest to, że najmniejsze pojęcie o typografii mają, a, wskutek tego, najwięcej takich błędów popełniają, humaniści. Humaniści, którzy z natury piszą dużo więcej tekstów niż “ścisłowcy”…
I potem przychodzi taka, dajmy na to, studentka socjologii czy innej kognitywistyki, jedna z drugą, do takiego, dajmy na to, studenta informatyki, i słodkim głosem prosi go o poprawienie pracy magisterskiej, bo w ksero “nie potrafią wydrukować” 😀 (true story)

Zgadzam się z Tobą Bushee, zauważyłam to u studentów na swoim roku. Uważam, że da się ten problem w prosty sposób naprawić poprzez uczenie na przedmiocie “informatyka” porządnie Worda, a nie baz danych tudzież innych niepotrzebnych dla humanistów Accesów.

a dodajesz to po literze, którą chcesz przenieść? i pamiętasz o usuwaniu tej “zwykłej” spacji?

Pozostaw odpowiedź Laelia Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *